Ekologická výuka v Balinách

02.10.2015 12:08

Žáci 1. - 3. ročníku navštívili " Zemi skřítků " v Balinách 21. 9. 2015. Čekala na ně cesta s pěti úkoly, při kterých si prohloubili znalosti o naší přírodě. Žáci poznávali rostliny, hledali přírodniny, kterými následně vyzdobili domečky skřítků. Stavěli loďky z přírodnin a pouštěli je po řece Balince. Také prozkoumávali život v řece a poznávali některé živočichy. Za každý splněný úkol dostala skupinka část skládačky, ze které na konci cesty složila svého skřítka. Děti byly cestou nadšené a rozhodly se hledat skřítky i ve svém okolí.

Zdenka Michálková

V úterý 22. 9. se žáci 4., 5. a 6. ročníku před školou sešli už před sedmou, aby společně vlakem odjeli do Oslavice a odtud se přesunuli Balinským údolím do ekologického střediska v Balinách.

Na programu zde měli výukový program Hrátky s lesem. Prostřednictvím rozmanitých aktivit se seznámili s životem v lese a jeho obyvateli. Zkusili se určit jednotlivé zástupce stromů, brouků i travin.

Nikdo se rozhodně nenudil. Při zpáteční cestě přes Nový Telečkov a Vlčatín už bolely nohy každého, ale všichni se statečně dostali do cíle – domů.

Soňa Chládková

Ve středu 21. září vyrazili žáci 7. – 9. ročníku do ekologického střediska v Balinách na výukový program Voda a život v ní.

Jako první dojeli na kolech žáci 8. ročníku, poté z Oslavice, kam přijeli vlakem, došli i žáci zbývajících tříd. Po krátkém odpočinku a svačině byly děti rozděleny na základě losu do tří skupin.

První skupina zůstala v budově střediska, kde prostřednictvím jednoduchých chemických pokusů poznávala vlastnosti vody. Žáci druhé skupiny si nejdříve s paní lektorkou povídali o vodních tocích a překážkách v nich. Poté si sami před budovou centra pomocí přírodních materiálů (kamenů, mechů, rostlin) vybudovali vlastní zmenšený model koryta řeky. Po nalití vody sledovali, jak tok vytváří meandry, unáší překážky a prostupuje krajinou. Poslední skupina se odebrala k přírodnímu jezírku před střediskem. Zde si nejdříve zopakovala rostliny a živočichy žijící u vody i v ní. Poté žáci, vybaveni sítky, lovili vodní živočichy a za pomocí klíče je pojmenovávali.

Po vystřídání všech skupin u jednotlivých stanovišť jsme se vydali na cestu do školy. Počasí nám i přes nepříznivou předpověď přálo, den to byl vydařený.

Lenka Pužová